Espoon kaupunki päätti vuonna 2020 päivittää tietoliikenneverkkonsa vastaamaan paremmin nykytarpeita ja kilpailutti sitä varten kaikki tietoliikennepalvelunsa. DNA on ollut Espoon tietoliikennepalveluiden toimittaja jo yli 10 vuoden ajan ja valikoitui yhteistyökumppaniksi myös tuleville vuosille.
”Kävimme vuoden verran neuvotteluja kilpailutukseen osallistuneiden palveluntarjoajien kanssa. Halusimme edetä laatu edellä, sillä meille tärkein päämäärä oli siirtyä niin sanotusti seuraavalle tasolle palveluloikan kautta. DNA osoittautui kokonaisuudessaan parhaaksi”, kertoo tietoliikennepäällikkö Olli-Matti Kärkkäinen.
Uusiin palveluihin siirrytään pikkuhiljaa kesällä 2021. Prosessi on kokonaisuudessaan mittava: se on jaettu 12 eri polkuun, joilla on kullakin omat tavoitteensa. Uudistusten myötä isoja muutoksia on tiedossa esimerkiksi palveluprosesseihin sekä toiminnanohjausjärjestelmään. Samalla kehitetään myös laitekantaa.
”Tämä on iso teknologinen kehitysaskel, joka koskee kaikkia Espoon ICT-palveluita. Hyvä tietoliikenneinfra takaa, että kuntalaisille tuotetut palvelut toimivat. Heille uusi palvelukokonaisuus tarkoittaa entistä parempia julkisia palveluita, vähemmän katkoja ja häiriötilanteissa yhä nopeampaa vianselvitystä. Taustalla pyörii lisäksi paljon taloudenhallintaan ja päätöksentekoon liittyviä palveluita, joita ei voida toteuttaa pilvessä eikä ilman kunnon tietoliikenneverkkoa.”
Yhteistyö DNA:n kanssa on sujunut Kärkkäisen mukaan mallikkaasti.
”Meillä on ollut hyvä ja Espoon tekemisille omistautunut tiimi. Työskentely asiantuntijoiden ja palveluista vastaavien kanssa on ollut oikein hedelmällistä.”
Espoossa toimintaympäristö on hyvin laaja – kyse on kuitenkin Suomen toiseksi suurimmasta kaupungista. Harvoilla kunnilla Suomessa edes on oma tietoliikenneverkko.
”On aika harvinaista päästä hyödyntämään omaa ammattitaitoaan näin mittavassa tietoliikenneympäristössä. Meille palveluloikka on tarkoittanut osaamisen kehittymistä myös tiimissä, joka on ollut kehityksessä tiiviisti mukana ja oppinut prosessin myötä paljon uutta”, Kärkkäinen lisää.
Näillä ratkaisulla tehostimme asiakkaamme liiketoimintaa:
• Tietoliikennelaitteiden huolto-, varaosa- ja varalaitepalvelut
• Kuituinfran rakentaminen
• Täydentävät tietoliikenneyhteydet
• Tietoliikenteen asiantuntijapalvelut
• Palvelu- ja SLA-raportointi