Erämaa kutsuu, älypuhelin vastaa

Suomen pohjoisimman kylän ja laajimman erämaan kupeessa asuvat eräoppaat Reetta Koski ja Hannu Holmberg tarvitsevat työssään luotettavia tietoliikenneyhteyksiä. Ne edistävät liiketoimintaa ja luovat turvaa. 4G-verkon laajennukset Lapissa ja uudet roaming-hinnat ovat merkittäviä uudistuksia pohjoisen yrittäjille.

Tässäpä ainutlaatuinen työmaa: tuntureiden karua paljakkaa, pieniä jokia, joiden vesi on niin raikasta, että sitä voi juoda ja mättäitä, joilla hillat kukkivat valkoisina. Reetta Kosken ja Hannu Holmbergin yritys Alma Arktika vie retkeilijöitä Suomen suurimpaan erämaahan, Kaldoaiviin, joka sijaitsee Nuorgamin kylän kupeessa. Kylä on Suomen pohjoisin ja sieltä on matkaa Jäämeren rannalle vain 30 kilometriä.

Hannu ja Reetta haluavat tarjota aitoja kokemuksia, sellaisia, joita muistellaan vielä pitkään.

”Mitä rankempi reissu, sen parempi”, Holmberg kuvailee.

Todisteeksi voi katsella Alma Arktikan varustevajan seinällä olevaa valokuvakokoelmaa, retkien Wall of Famea.

”Tässä on italialaisia, jotka meloivat 275 kilometriä. Tässä kuvassa taas on 40 astetta pakkasta. Ja tuossa naisia New Yorkista, jotka tulivat hiihtovaellukselle, vaikka he eivät olleet koskaan hiihtäneet”, Koski esittelee.

Kesäisin Alma Arktika järjestää esimerkiksi fatbike-retkiä ja melontaa Tenojoen mukana aina Jäämerelle asti. Talvisin Kosken ja Holmbergin kanssa pääsee leijahiihtämään tai hiihtovaellukselle taivaalla tanssahtelevien revontulien alla.

Toimivat yhteydet luovat turvan

Elämä pohjoisessa kuulostaa mahtavalta, mutta eräoppaiden työ ei toki ole pelkkää huvia. Oman yrityksen pyörittäminen vaatii jatkuvaa aktiivisuutta, ja siihen tarvitaan hyviä tietoliikenneyhteyksiä. Mahdolliset asiakkaat lähettävät WhatsApp-viesteillä ja sähköpostilla kyselyitä muun muassa siitä, milloin revontulia pääsisi katsomaan.

Luotettava matkapuhelinverkko on myös osa turvallisuutta. Eräoppaiden on huolehdittava siitä, että retkeilijät etenevät maastossa, kuten on sovittu. Koskella ja Holmbergillä on käytössään DNA:n liittymät, joiden avulla he hyödyntävät esimerkiksi puhelimen kompassilla varustettua maastokartat-sovellusta, sekä Googlen karttapalvelua, jonka avulla voi ilmoittaa olinpaikkansa.

”Sanon Jäämerelle asti meloville asiakkaille, että heidän tulee jakaa paikkatietonsa joka ilta, jotta tiedän, missä he menevät”, Koski sanoo.

Holmbergillä ja Koskella on puhelimissaan myös suosittu 112-sovellus, joka välittää automaattisesti hätäkeskukselle sijainnin. Sitä he eivät tosin ole kertaakaan joutuneet käyttämään.

Paperikartan paluu?

Kun erämaaretki ulottuu syvälle jokilaaksoon, liikutaan verkon katvealueella. Tällöin on tultava toimeen matkapuhelinta. Kaldoaiviin ei siis kannata lähteä toikkaroimaan ilman gps-laitetta ja paperista karttaa. Myös suunnistustaidot on oltava hallussa.

Koski hoitaakin viimeiset puhelut asiakkaan kanssa katvealueen rajalla: ”Toivottavasti viihdyitte ja tulkaahan uudelleen!”

Voi olla, että puhelinta voi käyttää vasta useiden päivien päästä retken suunnasta riippuen.

Koska Holmberg ja Koski käyvät usein Norjan puolelta hakemassa retkeilijöitä Nuorgamiin, heille on tärkeää, että roaming-hinnat ovat kohtuulliset. DNA:n asiakkaina he maksavat puheluista ja viesteistä EU- ja ETA-maissa kotimaan hinnan. Liittymässä on lisäksi EU-datapaketti, jolla voi siirtää tietoa maksutta kymmeneen gigatavuun asti kuussa.

Verkon nopeus Alma Arktikan toimipisteessä Nuorgamintie 4475a:ssa:

  • Ping: 89ms
  • Download: 10,43 Mbps
  • Upload: 3,58 Mbps

Yhteys testattu Ooklan Speedtest.net -palvelulla ja LG G4 -puhelimella. Tulos voi vaihdella eri vuorokaudenaikoina sen mukaan, miten kuormittunut verkko on mittaushetkellä.

Avainsanat:

4G Verkko Liikkuva työ Mobiili
 

Lue lisää uudesta työstä

6/2022 Jaana-Liisa Malin

Palveluntarjoaja vai aito kumppani? Yritysten väliset suhteet vaativat työtä, mutta palkitsevat onnistuessaan

Yritysten välinen vuorovaikutus on vahvaa suhdetoimintaa – omine ylä- ja alamäkineen.
Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa.
6/2022 DNA Business

Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa

Kyberrikolliset manipuloivat vastaanottajaa mielellään pelolla.
6/2022 DNA Business

Kuinka helpottaa asiakaspalvelijan arkea, kun viestitulvaan tahtoo hukkua? DNA:n ratkaisu on Genesys

Genesys-pilvipalvelu helpottaa asiakaspalvelijoiden arkea, tehostaa työskentelyä ja helpottaa tasalaatuisen monikanavaisen asiakaspalvelun toteuttamista. Yhteydenottoihin vastaaminen onnistuu yhdessä kanavassa eikä asiakaspalvelu ole enää ohjelmien välillä poukkoilua.
6/2022 DNA Business

Kesällä voi taas keskittyä – mitä kaikkea johtajan tulisi tietää tekkimaailman menosta?

Johtajat ovat taas saaneet paahtaa täysillä koko kevään ja lähestyvä kesäloma lupailee hetken helpotusta.

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.