Blogit

 “Ei ole liiketoimintaa ilman jatkuvaa siirtymää kohti ympäristöystävällisempää toimintaa. Tämä koskee niin hankintatoimen vastuullisuutta kuin työntekijöidenkin reilua kohtelua,” sanoo DNA:n vastanimitetty strategiajohtaja Bjørn Taale Sandberg. Photo: DNA.

Datan käyttö räjähdysmäisessä kasvussa – näin se tulee muuttamaan arkeamme

Kestävä kehitys on yhä suuremmassa roolissa, kun ICT-yhtiöt rakentavat ekosysteemejään ja kehittävät huomisen teknologiaa. Jatkuvasti kasvavat datamäärät sekä taloudelliset että yhteiskunnalliset muutokset asettavat tälle myös omat haasteensa. DNA on sitoutunut tuottamaan tulevaisuudenkestäviä ratkaisuja, jotka perustuvat alhaiseen viiveeseen, korkeaan suorituskykyyn ja erittäin luotettaviin yhteyksiin.

”Tehdään tämä nyt selväksi. Ei ole liiketoimintaa ilman jatkuvaa siirtymää kohti ympäristöystävällisempää toimintaa. Tämä koskee niin hankintatoimen vastuullisuutta kuin työntekijöidenkin reilua kohtelua,” sanoo DNA:n vastanimitetty strategiajohtaja Bjørn Taale Sandberg.

"Kestävyys ja ESG-kriteerit ovat perustava osa ajatteluamme. Siinä se."

Sandberg on (kirjoitushetkellä) ollut DNA:lla vasta muutaman kuukauden, mutta hän on aiemmin työskennellyt pitkään emoyhtiö Telenorilla. Hän astui yhtiön palvelukseen ensimmäisen kerran jo vuonna 2000. Viimeisen kymmenen vuoden ajan hän toimi Telenorin tutkimusyksikön johtajana.

”ICT-toimialalla katsomme kestävää kehitystä kahdesta näkökulmasta. Yhtäältä meidän on tarkkailtava omaa jalanjälkeämme. Teollisuudenala tuottaa yhtä paljon päästöjä kuin ilmailu. Meidän on tarkasteltava kriittisesti energialähteitämme ja löydettävä keinot suitsia päästöjä.”

DNA on sitoutunut tieteeseen perustuviin kestävän kehityksen tavoitteisiin. Yhtiö toimii yhteistyössä ekosysteeminsä kanssa pienentääkseen ympäristövaikutuksiaan – suosien kumppaneita, joiden operaatiot ovat todistetusti linjassa kestävän kehityksen periaatteiden kanssa.

”Toisaalta meillä on toimialana hyvä mahdollisuus toimia oikein yhdessä asiakkaidemme kanssa”, Sandberg sanoo. ”Olemme mukana suunnittelemassa teollisia prosesseja, joissa käytetään viimeisintä viestintäteknologiaa. Skaala on valtava, kaivostoiminnasta rekkojen ryhmäajoon, jossa ajoneuvojen energiankäyttöä vähennetään reaaliaikaisilla yhteyksillä.”

Esimerkki viittaa 5G-konseptiin, jossa joukko rekkoja seuraa johtoautoa tiiviissä ryhmässä. Etäisyys ajoneuvojen välillä on minimaalinen. Kiihdytys, jarrutus sekä kääntyminen tapahtuvat koordinoidusti yksikkönä. Japanilaisen mobiiliverkkoyhtiön kokeessa ryhmäajo vähensi energiankäyttöä jopa 25 prosenttia.

”On kovin motivoivaa työskennellä teollisuudenalalla, joka tekee tällaisia hankkeita. Olemme uuden ajan kynnyksellä ihmisen historiassa, ja teleyhtiöillä on keskeinen rooli tulevaisuuden rakentajana.”

Suomi katsoo horisonttiin

Suomessa, kuten muuallakin maailmassa, riehuu taloudellisen ja yhteiskunnallisen muutoksen hirmumyrsky. Nopeasti kehittyvät teknologiat kuten 5G, teollinen internet ja tekoäly ovat muutoksen sykkivä sydän. Kaikki eivät ehkä pidä tähän asti nähtyjä muutoksia dramaattisina, mutta Sandberg toteaa ihmisen olevan taipuvainen yliarvioimaan muutosta lyhyellä tähtäimellä – ja aliarvioimaan sitä pitkällä tähtäimellä. Horisontissa siintää mannerlaattojen siirtymä.

”Juuri tästä syystä sijoitamme päättäväisesti suomalaiseen telemarkkinaan. Meillä on markkinan pienin verkkoviive. Datan nopea kierto on kriittistä teollisuudessa, joka rakentaa tulevaisuusstrategioitaan robotiikan ja automaation reaaliaikaiselle ohjaukselle. 5G:n kautta järjestelmissä voi olla enemmän yhteyksiä kuin koskaan aiemmin, ja käytössä on käsittämättömiä määriä dataa. Elämme kiinnostavaa aikaa liiketoimintamahdollisuuksien kannalta, ja tulevaisuus suosii rohkeita innovoijia.”

Sandberg kuvaa aikakauttamme tulevaisuuden testivaiheeksi. Kun huomisen liiketoimintaratkaisuja koestetaan, täytyy ekosysteemin eri osien toimia yhdessä orgaanisesti. Teleoperaattorin paikka on yhä useammin bisnestransformaation ydintiimissä. Osana Telenoria DNA tekee yhteistyötä asiakkaiden ja tutkimusorganisaatioiden kanssa päämääränä saada kaikki irti viestintäteknologiasta.

”Osallistuimme Oslon yliopistollisen sairaalan kanssa pillerikameran kehityshankkeeseen”, Sandberg toteaa. ”Pilleri nielaistaan ja se lähtee etenemään ruoansulatusjärjestelmässä. Minirobotti lähettää kuvaa suolistosta vyöllä roikkuvaan 5G-modeemiin ja siitä edelleen datapilveen. Tarkoitus on, että pilveen sijoitettu tekoäly voisi kontrolloida pilleriä reaaliaikaisesti – kiihdyttäen tai hidastaen lisäkuvien ottamiseksi, kun jotain kiinnostavaa näkyy. Näin lääkärit saavat laadukasta materiaalia diagnoosinsa pohjaksi.”

Pillerikamera on potilaalle vähemmän kivulias kuin perinteinen kolonoskopia, eli suolitähystys – ja maksaa vain murto-osan siitä.

DNA on sitoutunut toimittamaan suomalaisille yritysasiakkailleen innovatiivisia ratkaisuja, jotka perustuvat alhaiseen viiveeseen, korkeaan suorituskykyyn ja erittäin luotettaviin yhteyksiin.

Kaikki asiakkaan puolesta

Muuttuvassa liiketoimintamaisemassa täytyy Sandbergin mukaan fokusoida asiakkaiden tarpeisiin ja sen ymmärtämiseen, mikä auttaa asiakkaita menestymään.

”Se on strategiamme peruskivi. Elämme kiehtovaa aikaa, jossa iso osa strategiaa voi muuttua nopeastikin. Mutta asiakkaaseen keskittyminen pysyy. Haluamme tuottaa heille arvoa senkin vuoksi, että arvolla on tapana palautua meidän suuntaamme.”

Sandberg on ylpeä DNA:n ja Telenorin kansainvälisestä ulottuvuudesta. Yhtiö operoi verkkoja ja sen asiantuntijat tekevät yhteistyötä asiakkaiden kanssa useilla markkinoilla. Maantieteellinen laajuus tarkoittaa kykyä palvella asiakkaita eri kohdemarkkinoilla – ja yhtiön henkilöstölle työmahdollisuuksia Suomen ulkopuolella. Sandberg rohkaisee DNA:n ihmisiä katsastamaan yhtiön sisäisiä kansainvälisiä mahdollisuuksia.

”Näemme että osaajat antavat parastaan asiakkaille saadessaan työskennellä vapaasti ja itsenäisesti, ja näin haluamme asian olevan. Olen hyvin vaikuttunut kollegoistani DNA:lla.”

”Ihmisillämme on paljon annettavaa maailmalle. Puhe Suomesta maailman digitaalisena laboratoriona on täyttä totta.”

 

Lue lisää siitä, miten DNA sekä Telenorin muut pohjoismaiset yhtiöt syventävät yhteistyötä entisestään!

Avainsanat:

Digitalisaatio Teknologia Teknologiatrendit

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Tee asiakaspalvelusta yrityksesi kruununjalokivi – Ota käyttöön tekoälyvalmis monikanavainen asiakaspalveluratkaisu

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Hiekka-akku on tämän hetken puhuttavin innovaatio – Polar Night Energyllä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Mullista yrityksesi asiakaspalvelu tekoälyn voimalla – asiakaspoistuma pienenee, myynti kasvaa ja työntekijäkokemus paranee

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Asiakkaan tukena joka käänteessä – DNA:laiset syttyvät asiakaskohtaamisista ja kokevat työnsä merkitykselliseksi

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.