Chat laajentaa Vantaan infopalveluita

Vantaa helpottaa kuntalaisten tiedonsaantia uudella chat- ja videopalvelukokeilulla, jonka kautta saa nopeasti tietoa vaikkapa palvelupisteiden aukioloajoista, koulutustarjonnasta tai erilaisista opiskelija-alennuksista.

Vantaa monipuolistaa infopalveluitaan chat- ja videoneuvonnalla.

Vantaa helpottaa kuntalaisten tiedonsaantia uudella chat- ja videopalvelukokeilulla, jonka kautta saa nopeasti tietoa vaikkapa palvelupisteiden aukioloajoista, koulutustarjonnasta tai erilaisista opiskelija-alennuksista. Chat-yhteys on kansalaisille usein vaivattomampaa kuin soittaminen ja luonnollisesti paljon helpompaa kuin neuvontapisteeseen marssiminen. Palveluhenkilöstö tietää myös, että nopeus on chatin etu ja samalla välttämättömyys.

"Digitaalisessa maailmassa asiakkaat odottavat vastausta kärsimättöminä. Pyrimme vastaamaan niin nopeasti kuin mahdollista, usein muutamassa kymmenessä sekunnissa", sanoo Vantaa-infon Myyrmäen toimiston palveluvastaava Sari Pajala.

Vantaa-infosta saa neuvontaa kaupungin ja sen yhteistyökumppaneiden noin 40 palvelualueelta. Sen toimipaikoissa voi myös maksaa kaupungin laskuja ja hoitaa Helsingin seudun liikenteen matkakorttiasioita. Samoin infosta löytää kuulutukset, asemakaavamuutokset ja katusuunnitelmat.

Chatin etu puhelimeen nähden on vaivattomuuden lisäksi se, että chatin kautta saadun tiedon voi tallentaa sujuvasti koneelle. Näin esimerkiksi infosta saatu yhteistietoluettelo jää talteen eikä huku yhtä helposti kuin paperipalalle kirjoitetut tiedot.

Chat on monissa pika-asioissa myös videopalvelua näppärämpi. Videon edut nousevat esiin tilanteissa, joissa neuvoja haluaa näyttää vaikkapa jonkun lomakkeen ja sen täyttöohjeet asiakkaalle.

Uusi vanhan rinnalle

Syksylle kestävä chat- ja videokokeilu täydentää Vantaa-infon entisiä palveluita, jotka jatkuvat normaaliin tapaan. Asiakkaat voivat siis soittaa, lähettää sähköpostin tai asioida palvelupisteessä vanhaan malliin. Asiakkaan tehtävä on arvioida, mikä palvelu vastaa parhaiten juuri hänen tarpeisiinsa.

"Haluamme vastata kuntalaisilta tulleeseen toiveeseen ja testata entistä monikanavaisemman asiakaspalvelun mahdollisuuksia", sanoo Vantaan kaupungin palvelupäällikkö Tiina Hörkkö.

Chat ja video ovat tärkeitä välineitä myös monien esteiden poistamiseen. Jos ihmisellä on ongelmia liikkumisessa tai puhumisessa, tarjoavat uudet kanavat tärkeän palvelupolun. Samoin uudet välineet ylittävät virastoajan rajat, sillä palvelut ovat auki arkisin 07.45 – 18.15 paitsi perjantaisin, jolloin palvelu päättyy kello 13.00.

"Digitaalisten palveluiden iso mahdollisuus on siinä, että ne ovat ajasta ja paikasta riippumattomia. Siksi meilläkin seuraava iso kysymys on, voisiko tämä toimia ympäri vuorokauden", pohtii Hörkkö.

Nyt kokeilussa on mukana Vantaa-infon lisäksi myös Vantaan työterveys. Kokeiluvaiheessa palvelut vastaavat etupäässä melko yksinkertaisiin tiedonsaantitarpeisiin. Tulevaisuuden mahdollisuudet ovat lähes rajattomat, sillä moni kaupungin toimiala voisi tarjota kuntalaisille entistä monipuolisempia neuvontapalveluita uusien kanavien kautta.

"DNA on vahvasti mukana uuden ajan viestintäpalvelujen ja sitä myötä asiakkaidemme toiminnan kehittämisessä", sanoo myyntijohtaja Kenneth Grönroos DNA:n julkisen sektorin asiakkaista vastaavasta yksiköstä.

Avainsanat:

Artikkeli Viestintä Asiakaskokemus Monikanavaisuus Tavoitettavuus

Lue lisää uudesta työstä

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.