Elämme 5G:n aikakautta, jossa mobiiliverkkojen rooli yhteiskunnassa,
liike-elämässä ja meidän jokaisen arjessa kasvaa nopeasti. Kriittiset
palvelut ja yksityisverkot, jotka vaativat aiempaa suurempaa
kestävyyttä, ovat siirtymässä kaupallisiin verkkoihin. Tämä tarkoittaa
sitä, että pienilläkin käyttökatkoilla voi olla kohtalokkaita
seurauksia. Kuinka voimme taata tarvittavan nopeuden ja matalan viiveen?
Telenor-konserni on Pohjoismaiden ja Aasian johtava
tietoliikenneyhtiö, joka palvelee globaalisti 180 miljoonaa asiakasta.
Telenor Norjan teknologiajohtaja Ingeborg Øfsthus on
seurannut mobiiliverkkojen kehitystä yhtiössä jo 20 vuoden ajan,
neljällä eri markkina-alueella.
Telenor on 5G-teknologian edelläkävijä. Se avasi Skandinavian
ensimmäisen 5G-pilottikokeilun Norjassa vuonna 2018.
”Pilotointi on tuonut ensiarvoisen tärkeää tietoa ja kokemusta. Sen
avulla olemme päässeet kokeilemaan niin teknologian kypsyyttä kuin
myös toimintaa erilaisissa käyttötarpeissa. Järjestimme ensimmäisen
pilotin vuonna 2018 noin 25 000 asukkaan Kongsbergissa. Seuraavana
vuonna siirryimme pilotoimaan isommissa kaupungeissa ja useissa
erilaisissa käyttökohteissa”, Øfsthus kertoo.
Telenor on testannut 5G:tä tehtaissa, konteissa, maataloudessa ja
syrjäisessä yhteisössä kupariverkon tilalla, kuidun vaihtoehtona.
Yhtiö järjesti ympäri Norjaa erilaisia kokeiluita useilla aloilla ja
kartoitti kuluttajakäytön tarpeita. Øfsthusin mukaan näin yhtiön oli
mahdollista oppia, mihin kaikkeen piti valmistautua, ennen kuin
kaupallinen 5G-verkko avattiin vuonna 2020.
Kaikki haluavat palan 5G:stä, mutta harvempi on valmis investoimaan
”Me emme ainoastaan ole rakentamassa 5G:tä, vaan tuottamassa kokonaan
modernisoitua mobiiliverkkoa, jolla tulee olemaan kuusin- tai jopa
kymmenkertainen määrä liikennettä verrattuna nykyiseen. Jo tämä
itsessään on valtava ponnistus – puhumattakaan siitä, että asiakkaamme
odottavat tämän kaiken tapahtuvan ilman minkäänlaista häiriötä”,
Øfsthus huomauttaa.
Uusien teknologiaominaisuuksien myötä mobiiliverkon arvoketju on
avautumassa. Se tarkoittaa uusien ja nopeasti etenevien kilpailijoiden
tuloa alalle. Laitetoimittajia, IT-yrityksiä ja jopa perinteisiä
verkkotoimittajia kiinnostavat uudet liiketoimintamahdollisuudet
uusilla alueilla.
Monet mutkikkaan arvoketjun eri osat ovatkin nykyisin saatavilla
palveluna (as-a-service). Fyysinen infrastruktuuri, liitettävyys,
analytiikka ja jopa räätälöity verkkotoiminta on mahdollista hankkia palveluna.
Tämä tarkoittaa sitä, että perinteisen matkapuhelinverkkopalvelun
tarjoajan kontolle jää yleensä paljon säännelty ja suuria
investointeja vaativat verkon käyttöönotto ja ylläpito. Ne eivät
puolestaan kiinnosta uusia kilpakumppaneita laisinkaan. Monet ovat
valmiita taistelemaan paikasta asiakkaan sydämessä ja lompakossa,
mutta vain rajallinen määrä on kiinnostunut taustalla olevaan
infrastruktuuriin sijoittamisesta. Olennaista on ratkaista miten
voimme luoda kestävää kasvua, joka motivoi myös investointeihin?
”Tähän ei ole olemassa yksiselitteistä ja selkeää vastausta. Näyttää
väistämättömältä, että on luotava uusia, jännittäviä ja jopa
erikoisiakin kumppanuuksia, joissa sitoudutaan jakamaan
investointitaakka ja voitot. Se joka onnistuu tällaisten suhteiden
luomisessa, onnistuu alalla myös todennäköisesti pidemmälläkin
aikavälillä”, Øfsthus ennustaa.
Haluatko kuulla lisää keskustelua tulevaisuuden verkoista?
Kuuntele podcast, jossa aiheesta keskustelevat Ficomin Elina Ussa ja
ABB:n Juha Mirch. Kuuntele jakso!