5 vinkkiä, joilla firmasi verkko kestää pilven kuormapiikit

Lumi-inferno, lakkokaaos. Firmasi työntekijät ovat äkisti lähes kaikki etätöissä. Miten yritysverkkosi ja pilveen nojautuva työ sietää tällaisen äkillisen kuormapiikin – ja mitä kannattaa tehdä ennakkoon, jotta ongelmia ei edes tule?

Tavallisesti valtaosa useimpien yritysten työntekijöistä ahertaa omalla toimistolla, vain muutama tekee etätöitä. Kaikki luistaa kuin rasvattuna. Mutta etätyötä tekevien osuus kasvaa, ja toisinaan se nousee ykköseksi yllättäen.

Sietääkö oman yrityksesi verkko sen, että kourallisen sijasta sadat työntekijät pyrkivät vpn-yhteydellä sisään tai kirjautumaan pilveen? Odotettavissa on vaikeuksia, jos tilanteeseen ei ole ennalta varauduttu. Äskettäin monissa organisaatioissa on voitu vain levitellä käsiä, kun tärkeitä tehtäviä juuttuu takkuilevan verkon sumaan.

Arkipäivässä yritysverkko jää yleensä taustalle. Sen arvo liiketoiminnalle nousee pinnalle vasta normaalista poikkeavassa tilanteessa. Tehokas työ kuitenkin vaatii sujuvat yhteydet dataan, työyhteisöön ja asiakkaisiin.

Mikä siis neuvoksi, kun yritys haluaa turvata varmat yhteydet kaikissa oloissa?

Pilvi helpottaa, mutta luo uusia vaatimuksia yritysverkoille

Yritykset rakentavat liiketoimintansa strategioita yhä laajemmin pilven varaan. Tässä piilee riskejä, mutta luonnollisesti myös suuria mahdollisuuksia ja etuja.

Pilvi kiihdyttää työelämän muutosta, esimerkiksi madaltaa tuntuvasti kynnystä tehdä etätyötä. Pilvi mahdollistaa myös palveluiden skaalautumisen kuormituksen mukaisesti, mutta tämä ei ole automaatio. Joustavuus täytyy varmistaa.

Pilven voisi kuvitella vähentävän yritysverkon merkitystä, mutta todellisuudessa pilvi ei salli yritysverkon sivuuttamista, päinvastoin. Murros asettaa verkoille uusia vaatimuksia. Samaan aikaan täytyy huolehtia turvallisista ja nopeista yhteyksistä eri pilvipalveluihin sekä tarpeesta liittyä työpaikan sisäverkkoon.

Yritysverkkojen kannalta pilvitransformaatio merkitsee verkon reuna-alueiden siirtymistä ja perinteisten rajojen katoamista.

Yrityksen verkko ja pilvi voivat tietenkin kuormittua monista muistakin syistä kuin etätyön kasvun vuoksi. Äkillinen kuormapiikki voi johtua verkkohyökkäyksestä tai vaikkapa hurjan suosion saavasta uutisesta tai verkkokaupan hittituotteesta.

Kuinka yritysverkko siis parhaiten tukee yrityksen pilvitransformaatiota?

1. Oma verkko pilven reunalle.

Yksi hyvä ratkaisu on kytkeä yrityksen oma MPLS-verkko suoraan keskeisimpiin pilviin. Silloin yrityksen verkko ikään kuin venyy pilven reunalle ja pilvikonesalista tulee yrityksen verkon saumaton jatke.

2. Varaudu pilven ylläpitoon ja virittelyyn.

Pilvipalveluihin liittyy yleinen harhakuva: niiden uskotaan olevan perinteisiä ratkaisuja helppokäyttöisempiä. Todellisuudessa pilvi vaatii yhtä paljon konfigurointia kuin muutkin ratkaisut. Pilvi vaatii verkon rakentamisen, integrointien ja tietoturvan osaamista sekä jatkuvaa ylläpitoa.

3. Varmista verkon laatu.

Pilven helppous on saatettu ymmärtää organisaatiossa niin, että käyttöönottoja voidaan tehdä ohi tietohallinnon, joka ei siten välttämättä saa niistä lainkaan tietoa. Pilvipalveluita otetaan nopeasti käyttöön murehtimatta palvelun edellyttämän verkon laatua.

4. Varmista pilven tietoturva.

Kun yritysverkko kurottaa ameebamaisesti kohti pilveä, tietoturvan täytyy venyä uuteen ulottuvuuteen. Pilven reunalle täytyy luoda uusi suojamuuri, jotta yritysverkko on turvassa pilven luomille uusille riskeille. Esimerkiksi satunnaisiin tarpeisiin ostettu pilvipalvelin saattaa jäädä dokumentoimatta ja päälle käyttötarpeen poistuttua.

5. Lisää verkkosi älyä.

Moderni yritys tarvitsee älykkään verkon. Se vastaa pilvistyvän liiketoiminnan tarpeisiin osaamalla itse joustaa tilanteen mukaisesti ja olemalla entistä helpompi ylläpitää.

Miten kasvavaa pilvipalveluiden määrää voisi hallita paremmin? Lataa maksuton opas!

Lataa opas

Avainsanat:

Verkko Vinkit Pilvipalvelut
 

Lue lisää uudesta työstä

6/2022 Jaana-Liisa Malin

Palveluntarjoaja vai aito kumppani? Yritysten väliset suhteet vaativat työtä, mutta palkitsevat onnistuessaan

Yritysten välinen vuorovaikutus on vahvaa suhdetoimintaa – omine ylä- ja alamäkineen.
Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa.
6/2022 DNA Business

Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa

Kyberrikolliset manipuloivat vastaanottajaa mielellään pelolla.
6/2022 DNA Business

Kuinka helpottaa asiakaspalvelijan arkea, kun viestitulvaan tahtoo hukkua? DNA:n ratkaisu on Genesys

Genesys-pilvipalvelu helpottaa asiakaspalvelijoiden arkea, tehostaa työskentelyä ja helpottaa tasalaatuisen monikanavaisen asiakaspalvelun toteuttamista. Yhteydenottoihin vastaaminen onnistuu yhdessä kanavassa eikä asiakaspalvelu ole enää ohjelmien välillä poukkoilua.
6/2022 DNA Business

Kesällä voi taas keskittyä – mitä kaikkea johtajan tulisi tietää tekkimaailman menosta?

Johtajat ovat taas saaneet paahtaa täysillä koko kevään ja lähestyvä kesäloma lupailee hetken helpotusta.

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.