Yrittäjien tuki ja yhteystiedot
Löydät tältä sivulta yhteystietomme, tietoa y-tunnuksella asioinnista ja itsepalvelusta sekä yleisin kysytyt kysymykset.
Itsepalvelu
Itsepalvelulla hallinnoit kaikkia yrityspalveluita kätevästi verkossa ajasta ja paikasta riippumatta.
Asiakaspalvelu
Asiakaspalvelumme on apunasi arkisin klo 8–16. Voit myös asioida verkossa sinulle sopivaan aikaan.
044 144 099
yritysasiakaspalvelu@dna.fi
Y-tunnuksella ostaminen ja valtakirja
Voit ostaa liittymiä ja laitteita Y-tunnuksella DNA Kaupasta ja yritysasiakaspalvelusta. Mikäli sinulla ei ole nimenkirjoitusoikeutta, voit asioida valtakirjalla.
Kuka voi ostaa Y-tunnuksella?
- Voit ostaa liittymiä ja laitteita Y-tunnuksella DNA Kaupasta ja yritysasiakaspalvelusta, jos olet yrityksen nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö.
- Jos nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö ei pääse itse asioimaan, hän voi allekirjoittaa valtakirjan työntekijälleen. Valtakirjaa voi hyödyntää myös kassan kertalaskutusmyynnissä.
- Valtakirja täytyy olla asianmukaisesti täytetty ja allekirjoitettu yrityksen nimenkirjoitusoikeudellisen henkilön toimesta. Y-tunnuksen lisäksi tarvitaan valtuuttajan nimi ja henkilötunnus. Nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö täytyy myös olla kirjattu DNA:n asiakasrekisteriin.
- Avaa valtakirja tästä
Muistathan ottaa henkilötodistuksen mukaan asioidessasi myymälässä!
Yrittäjä, tervetuloa DNA Kauppaan!
- Nopeaa palvelua
- Liittymät ja laitteet heti matkaan
- Laitteet tarvittaessa käyttövalmiina
- Voit tehdä ostokset y-tunnuksellasi
Usein kysytyt kysymykset
-
Jos olet syöttänyt PIN-koodin väärin kolme kertaa, tarvitset lukituksen purkamista varten PUK-koodin. Voit tarkistaa puhelinliittymäsi tai liikkuvan laajakaistan PUK-koodin veloituksetta kirjautumalla itsepalveluun. Löydät PUK-koodin liittymäsi tiedoista.
Saat PUK-koodin myös DNA:n asiakaspalvelusta, p. 044 144 099. PUK-koodin selvittämisestä asiakaspalvelun kautta veloitetaan puheluhinnaston mukaisesti.
-
Suoraan kotiin toimitettu liittymätilaus tai muu palvelu on aktivoitava ennen käyttöönottoa. Sama koskee myös puhelimitse tehtyjä tilauksia.
Postin toimipisteestä, DNA Kaupasta tai DNA:n jälleenmyyjän myymälästä noudettua liittymää ei tarvitse aktivoida erikseen, vaan liittymä on heti käyttövalmis.
Aktivointiin tarvitset tilausnumeron sekä henkilökohtaiset verkkopankkitunnuksesi. Tilausnumeron löydät sähköpostitse tai postilla lähetetystä tilausvahvistuksesta. Saat tilausnumeron myös tekstiviestinä heti, kun tilaus on valmis aktivoitavaksi.
Yritysasiakkaana aktivoinnin voi tehdä vain tilauksen tekijä tilausnumerolla ja henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla. Saat lisäohjeita aktivointia tehdessäsi.
-
Yrityksen nimetty yhteyshenkilö voi sulkea liittymän tilapäisesti varkaus - ja katoamistapauksissa. Liittymän voi sulkea joko itsepalvelussa tai soittamalla yritysasiakaspalveluun, p. 044 144 099.
Liittymän käyttäjä voi sulkea liittymän soittamalla kuluttaja-asiakaspalveluun, p. 044 144 044.
Liittymän varkaus- ja katoamistapauksessa asiakaspalvelumme on tavoitettavissa puhelimitse 24/7 eli vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä.
-
1. Vaihda mokkulan paikkaa
Mokkulan pienikin siirtäminen asunnon sisällä voi merkittävästi parantaa yhteyden laatua ja nopeutta. Ensimmäiseksi kannattaa kokeilla mokkulan siirtämistä ikkunan lähelle, missä verkko on usein voimakkaampi. Jos tämä ei auta, DNA:n asiakaspalvelu osaa kertoa mistä suunnasta tukiasema lähettää langatonta signaalia. Sen jälkeen voit siirtää mokkulan ikkunalle, joka on kohti tukiasemaa. Jos tämäkään ei auta, voidaan mokkulaan kytkeä lisäantenni, jonka avulla yhteyden laatu ja nopeus paranee yleensä huomattavasti. Lisäantennista saat lisätietoa DNA:n asiakaspalvelusta.
Mokkulat käyttävät langatonta 4G- tai 3G-verkkoa. Joskus tukiaseman lähettämän langattoman signaalin tiellä olevat esteet (korkeat mäet, rakennukset tai paksut seinät) heikentävät signaalin voimakkuutta. Tällöin nettiyhteys on hidas tai pätkii. Voit tarkistaa signaalin voimakkuuden mokkulan näytöltä tai tietokoneen yhteysohjelmasta, jossa 0-2 kuuluvuuspalkkia merkitsee heikkoa signaalin voimakkuutta.
2. Ota käyttöön USB-jatkojohto
USB Mokkulan kanssa kannattaa aina käyttää mokkulan mukana tullutta USB-jatkojohtoa, koska tietokone yleensä häiritsee langatonta yhteyttä. Johtoa käyttämällä saat mokkulan kauemmaksi tietokoneesta ja voit myös sijoittaa sen mahdollisimman lähelle ikkunaa.
3. Vaihda mokkulan WLAN-lähetyskanavaa
Ruuhkainen WLAN-verkko voi aiheuttaa netin hitautta. WLAN-verkon ruuhkaisuus tarkoittaa sitä, että mokkulasi WLAN-verkon kantavuusalueella on muidenkin henkilöiden, esim. naapureiden WLAN-laitteita, jotka käyttävät samaa lähetyskanavaa. Tässä tapauksessa lähetyskanavan vaihtaminen auttaa.
Voit muuttaa WLAN-verkon lähetyskanavaa mokkulan asetuksista. Asetuksiin pääset käsiksi mokkulan hallintasivuston kautta. Hallintasivuston osoite löytyy käyttöoppaasta. Yleisimmin hallintasivun osoite on dna.mokkula/. Hallintasivustolla mene kohtaan: WLAN-asetukset, Wi-Fi asetukset tai Langattoman verkon asennukset. WLAN-verkon kanavan muutos ei vaikuta WLAN-verkkoon liitettyjen laitteiden asetuksiin./p>
4. Vaihda WLAN-verkon taajuutta
Uusimmat mokkulat lähettävät ja vastaanottavat WLAN-verkon signaalia automaattisesti kahdella taajuudella, 2,4 GHz:n taajuudella, jota useimmat päätelaitteet tukevat, sekä korkeammalla 5,0 GHz:n taajuudella. Jos päätelaitteesi tukee myös 5,0 GHz:n taajuutta, kannattaa se ottaa käyttöön, koska korkeammalla taajuusalueella on vähemmän muiden laitteiden aiheuttamaa verkkoliikennettä, joka hidastaa WLAN-verkkoa. Jos päätelaitteesi ja mokkulasi tukee 5,0 GHZ:n taajuttaa, näkyy langattomien verkkojen luettelossa kaksi mokkulan WLAN-verkkoa; ”Mokkula-xxxx” ja ”Mokkula_5G-xxxx”. Valitse ”Mokkula_5G-xxxx”, joka on 5,0 GHZ:n verkko.
Jotkut vanhemmat mokkulat eivät automaattisesti käytä 5,0 GHz-taajuutta, mutta se on mahdollista ottaa käyttöön mokkulan asetuksista. Jos korkeamman taajuuden käyttöönotto on mahdollista, löydät siihen ohjeen mokkulan käyttöoppaasta. Kaikki vanhemmat mokkulamallit eivät tue 5,0 GHz:n taajuutta.
Jos nettiyhteys on tämänkin jälkeen edelleen hidas tai pätkii, ota yhteyttä DNA:n asiakaspalveluun.
-
Lue lisää ulkomaanpuheluista ja netinkäytöstä ulkomailla >
Tarkista puheluiden, viestien ja tiedonsiirron hinnat ulkomaan hintahaulla >
-
DNA Mobiilivarmenne on sähköinen henkilöllisyystodistus puhelimessasi. Sen avulla todistat henkilöllisyytesi ja teet sähköisen allekirjoituksen silloin, kun nettiasiointi sitä vaatii.
Mobiilivarmenne 12 kk 0 €/kk, norm. 1,99 €/kk. Kytkentä 0 € (norm. 3,90 €). 12 kuukauden jälkeen tilaus jatkuu automaattisesti toistaiseksi voimassa olevana hinnaston mukaisella hinnalla.
-
Vaihtamalla verkkolaskuun tai sähköpostilaskuun vastaanotat laskusi veloituksetta.
Saat verkkolaskun tai sähköpostilaskun käyttöösi näin:
- Ilmoita yhteystietosi asiakaspalveluun sähköisen laskun lomakkeella. Voit ilmoittaa tiedot myös chatin kautta.
- Saat tilaamistasi palveluista laskun valintasi mukaan joko verkkolaskuna tai suoraan sähköpostiisi. Sähköpostiviestissä lasku on pdf-muodossa.
Ilmoita laskutustietojen muutoksesta- Mikäli laskutustietosi ovat muuttuneet, voit päivittää ne myös samalla sähköisen laskun lomakkeella.