Blogit

Mikä ihmeen CDO?

Minulta kysytään usein, mitä Chief Digital Officer oikein tekee. Yksinkertaisimmillaan kyse on siitä, että haemme tiimin kanssa uusia keinoja palvella kuluttaja-asiakkaitamme muuttuvassa maailmassa. Huolehdin, että kehitämme sellaisia digitaalisia palveluita, jotka istuvat kokonaisuuteen, ja tekevät asioista helpompia niin asiakkaille kuin työntekijöillemmekin.

 

Käytännössä minun ja tiimini vastuulle kuuluvat dna.fi-verkkosivusto, verkkokauppa, online-itsepalvelu, sosiaalisen median kanavat sekä digitaalinen markkinointi. Näitä ylläpitämällä ja kehittämällä pyrimme siihen, että kuluttajien asiointipolku kulkisi mahdollisimman jouhevasti eri käyttötilanteissa.

 

Yhteistyö asiakaspalvelun kanssa on tiivistä – viimeisimpänä hankkeena chat-palvelun kehitys. Sen avulla asiakkaamme voivat esimerkiksi keskustella uudesta laajakaistaliittymästä samalla, kun tekee osoitteenmuutoksen dna.fi:ssa.

 

Vielä tällä hetkellä chattia pyöritetään ihmisvoimin, mutta tulevaisuudessa yksinkertaisimmat keskustelut hoidetaan varmasti tekoälyn avulla.

 

Aktiivisen asiakaspalvelun lisäksi toimimme myös seuraajan roolissa. Esimerkiksi uusien puhelinmallien lanseerauksista ja tuotteiden saatavuudesta käydään usein vauhdikasta keskustelua Facebookissa ja Twitterissä. Niiden kautta saamme arvokasta tietoa asiakkaidemme mieltymyksistä ja ongelmakohdista.

Keskustelujen ohella data ja sen analysointi ovat tietysti osa jokapäiväistä työtä. Asiakkaan kohtaamispisteiden kirjo kasvaa koko ajan, ja data antaa älykkyyttä sekä asiakkaan nykytilasta, että tulevista toiveista ja tarpeista.

Mitä paremmin nämä tarpeet ovat tiedossa, sen paremmin voimme tarjota oikeaa sisältöä, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa. Parhaimmillaan digimarkkinointi tuntuukin mielestäni palvelulta tai hyvältä viihteeltä, ei push-viestiltä tai yleiseltä myyntipuheelta.
 

Myyntiä, markkinointia ja palvelukehitystä – niistä rakentuu Chief Digital Officerin perusviikko.

Itse olen sikäli onnellisessa asemassa, että minun ei suinkaan tarvitse olla se organisaation ainoa digi-ihminen, vaan meillä on talo täynnä rautaisia ammattilaisia. Esimiehenä haluan ylläpitää ketterää kokeilukulttuuria, joka takaa mahdollisuuden nopeisiin, innovatiivisiin kokeiluihin asiakasta kuunnellen.

Onnistuneet kokeilut jatkavat elämäänsä perustekemisenä ja tehottomat, toimimattomat konseptit tapetaan – molemmissa tapauksissa tiimin osaaminen kertyy. Omaksi tehtäväkseni jää antaa tiimilleni suuntaa liiketoiminnan tavoitteista, luoda paras mahdollinen työskentely-ympäristö, innostaa, tukea, ja juhlia yhteisiä onnistumisiamme.

Avainsanat:

Digitalisaatio Muuttuva työ

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Tee asiakaspalvelusta yrityksesi kruununjalokivi – Ota käyttöön tekoälyvalmis monikanavainen asiakaspalveluratkaisu

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Hiekka-akku on tämän hetken puhuttavin innovaatio – Polar Night Energyllä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Mullista yrityksesi asiakaspalvelu tekoälyn voimalla – asiakaspoistuma pienenee, myynti kasvaa ja työntekijäkokemus paranee

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Asiakkaan tukena joka käänteessä – DNA:laiset syttyvät asiakaskohtaamisista ja kokevat työnsä merkitykselliseksi

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.