Menestyjät löytyvät rohkeista kokeilijoista

Loputtoman suunnittelun sijaan yritysten tulisi entistä rohkeammin kokeilla digitalisaation mahdollistamia uusia liiketoimintamalleja. Uusi menestyspolku voi löytyä perinteisen hiekkalaatikon vierestä.

DNA Businessin Tulevaisuus-seminaarissa puhuneiden digitalisaation asiantuntijoiden mukaan menestyminen tulevaisuudessa edellyttää ketteryyttä kokeilla uusia asioita ilman aikaavievää suunnittelua.

Viisi asiantuntijaa pohti DNA Businessin Tulevaisuus-seminaarin paneelikeskustelussa, miten yritykset saavat kaiken hyödyn irti digitalisaatiosta ja menestyvät uudessa tilanteessa. Koneen tietohallintojohtaja Antti Koskelin huomautti, että saatavilla oleva teknologia on valmiimpaa kuin koskaan.

”Haaste on, miten pystymme integroimaan markkinoilta löytyvän teknologian omiin tuotteisiimme ja palveluihimme.”

Koskelinin mielestä digitalisaatio edellyttää yrityksiltä entistä ketterämpää ja asiakaslähtöisempää toimintaa.

”Tuotesyklit eivät voi olla enää vuosia tai edes kuukausia. Uusien tuotteiden kanssa pitää lähteä käyttäjälähtöisesti nopeasti markkinoille, saada niistä palautetta ja kehittää seuraavia versioita.”

Miten digitalisaatio vaikuttaa suomalaisyrityksiin? Santeri Kirvelä (PwC / Strategy&) kertoo. 

 

Digiaika muuttaa toimintamalleja

Teollisen internet -liiketoiminnan johtaja Taneli Tikka Tiedolta korosti, että digitalisaation hyödyntäminen on yritysten kohtalonkysymys kaikilla aloilla. Vaihtoehtoja ei ole, sillä kilpailu kovenee kaikista suunnista – myös oman toimialan ulkopuolelta.

”Kaikkien organisaatioiden on lähdettävä liikkeelle. Ja kun näin tehdään, suunnittelu kannattaa jättää vähemmälle, aloittaa suoraan tekeminen ja oppia samalla.”

Tikka huomautti, että teollisuusyritykset etsivät nyt uusia toimintamalleja, jotka ovat digitalisoitumisen myötä mahdollisia.

”Yritysten ei tarvitse enää esimerkiksi omistaa tuotannon tekijöitä. Tilalle tulee verkostomainen tapa toimia ja organisoitua.”

Teollisesta internetistä uusi valtti

Pääomasijoittaja Visionplussan toimitusjohtaja Tero Ojanperä sanoi, että digitalisaatio ei ole vain uutta teknologiaa. Kyse on kokonaan uusista liiketoimintamalleista, joista Uber tai Airbnb ovat tutuimpia esimerkkejä.

Ojanperän mielestä suomalaisten yritysten kannattaa pyrkiä maailman ykkösiksi tarkasti valituilla osaamisalueilla.

”Teknologista osaamista kyllä löytyy, kun vain osaamme poimia oikeat alueet.”

Teollisen internetin sovelluksissa on Ojanperän mielestä valtava potentiaali. Uusien menestystarinoiden rakentamisessa auttaa Suomen vahva osaaminen konepajateollisuudessa.

Metson Antti Mattila korostaa digitalisaatiossa konkretiaan pääsemisen tärkeyttä

Lisää nopeutta ja rohkeutta

Digitalisaatio etenee vääjäämättä myös julkisella sektorilla. Vantaan kaupungin tietohallintojohtaja Antti Ylä-Jarkko toivoisi kuitenkin vauhdikkaampaa kehitystä.

”Voisimme digitalisoida huomattavasti enemmän. Homma pysähtyy kuitenkin usein siihen, kun aletaan puhua, että tehostaminen veisi työpaikkoja.”

Ylä-Jarkon mielestä julkishallinto tarvitsee lisää rohkeutta ja ajattelutavan muutoksen. Oleellista olisi katsoa digitalisaation hyötyjä pidemmällä aikavälillä.

DNA:n yritysliiketoiminnan johtaja Hannu Rokka nosti esiin DNA:n arvot, nopeuden, rohkeuden ja mutkattomuuden, jotka hänen mukaansa sopivat digitalisoituvien ympäristöjen ohjenuoriksi yleisestikin.

Menestyksen avaimet nivoutuvat Rokan mukaan organisaation ketteryyteen ja uskallukseen kokeilla uusia asioita.

 

Lue lisää: Artikkeleita ja sisältöjä työn murroksesta

Avainsanat:

Artikkeli IoT Digitalisaatio Muuttuva työ Teknologia

Lue lisää uudesta työstä

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.