Blogit

Ropo Capital teki suomalaisesta laskutusosaamisesta vientituotteen

Hyvän ja suositun palvelukonseptin kanssa ei kannata jäädä junnaamaan paikoilleen, vaan lähteä hakemaan laajempia markkinoita. Kuopiolaislähtöinen laskujen elinkaaripalveluja tarjoava Ropo Capital päätti ottaa rohkean askeleen ulkomaille, kun uniikkiin yhden palveluntarjoajan malliin perustuva konsepti oli todistettu toimivaksi kotimaan markkinoilla.

”Meillä on Ropossa luotu hyvin edistyksellinen kokonaispalvelu laskujen koko elinkaaren hallintaan. Suomalaiset asiakkaamme ovat pitäneet palvelukonseptistamme ja auttaneet Ropon vahvaan kasvuun. Konseptimme on muuttanut markkinaa Suomessa, ja haluamme vastata tähän samaan tarpeeseen myös kansainvälisesti”, sanoo Ropo Capitalin kaupallinen johtaja Sami Levy.

Ropon kunnianhimoinen kansainvälistyminen alkoi vuonna 2019, kun Ropo osti ruotsalaiselta pankkikonserni Collectorilta Colligent Inkasso -luotonhallintayrityksen. Seuraavat askelet on otettu ripeästi. Vuoden 2020 lopussa uudeksi toimintamaaksi tuli Norja, kun Ropon haltuun hankittiin Posti Messagingin Ruotsin ja Norjan toiminnot. Ja heti 2021 yritys vahvisti jalansijaansa Norjassa ostamalla BAHS Kapitalin.

”Pystymme tarjoamaan asiakkaillemme tiivistä kumppanuutta ja tukea heidän myyntireskontransa tehostamiseen yhdistämällä edistyneen teknologian ja ihmislähtöisen palvelun. Tämä tosiasia ei muutu sen mukaan, ollaanko Suomessa, Ruotsissa tai Norjassa, vaan yritysten tarpeet ja haasteet ovat hyvin samankaltaiset. Myös laskutusprosessien osalta Pohjoismaat muistuttavat toisiaan. Infrastruktuuri on pitkälle kehittynyt, mikä edistää Ropon tarjoamien ratkaisujen käyttöönottoa. Muun muassa näistä syistä Pohjoismaat olivat meille luonteva ensiaskel ulkomaille.”

Toimiva laskutusprosessi on yrityksen verenkierto

Ropon palvelu kattaa laskun koko elinkaaren laskujen välityksestä reskontran hoitoon, saatavien hallintaan ja rahoitukseen. Laskujen elinkaaren hallinta on äärimmäisen tärkeää yritykselle, jotta se pystyy ennakoimaan kassavirtoja ja huolehtimaan myös omista maksuvelvoitteistaan. Jos maksusuoritukset eivät tule ajallaan, yrityksen verenkierto häiriintyy.

Automatisoiduilla prosesseilla saavutetaan laskutuksenhallinnassa useita etuja. Kun sekä laskut että muistutukset lähetetään johdonmukaisella aikataululla, asiakasyritysten elämä helpottuu. Laskutuksen selkeys tuo toimintaan ennakoitavuutta, ja yritys pystyy suunnittelemaan toimintaansa pitemmälle ja varmemmalla pohjalla. Manuaalisten työvaiheiden väheneminen puolestaan ehkäisee virheitä ja viivästyksiä, ja yritys pystyy keskittymään paremmin ydinliiketoimintansa pyörittämiseen.

”Koska Ropon palvelu kattaa koko prosessin, asiakkaamme saavat käyttöön kokonaisvaltaisen ratkaisun saatavien hallinnan parantamiseen yhdeltä luukulta. Myös läpinäkyvyys ja raportointi paranevat, kun prosessi on yhden kumppanin hallussa”, Levy tähdentää.

Savolaisella suorapuheisuudella maailmanmarkkinoille

”Ropon tärkeä kilpailuetu on, että varsin nuorena yrityksenä olemme päässeet rakentamaan teknologiaamme alusta saakka moderniksi. Vanhaa painolastia ei ole, vaan voimme nopeasti ja ketterästi kehittää ratkaisuja asiakkaidemme parhaaksi. Kun teknologia on kokonaan omassa hallussa, pystymme kiinnittämään huomiota yksittäisten asiakkaiden tarpeisiin ja toimialakohtaisiin erityispiirteisiin kilpailijoita paremmin”, Levy sanoo.

Yksi Ropon arvoista on suorapuheisuus, joka tarkoittaa Levyn mukaan muun muassa sitä, että matalan hierarkian organisaatiossa kuka tahansa voi nostaa asioita esiin yrityksen kehittämiseksi. ”Mietimme yrityksenä koko ajan, miten voimme kehittyä yhdessä. Uskon, että avoin dialogi auttaa meitä kaikkia olemaan huomenna taas vähän parempia kuin tänään.”

Mikä on Ropon seuraava askel, kun Pohjoismaat on saatu valloitettua ja asiakasyritysten laskutusprosessit kuntoon? ”Meidän tavoitteenamme on olla laskutuksen elinkaaren markkinajohtaja Pohjoismaissa vuonna 2023. Ropo on suorapuheinen ja rehellinen yritys, jonka tärkein päämäärä on auttaa asiakkaita menestymään. Uskomme, että tämä puhuttelee eteenpäin pyrkiviä ja uudistumishaluisia yrityksiä kaikkialla maailmassa.”

 

Haluatko tutustua tarkemmin liike-elämään Pohjoismaissa? Kuuntele Kuuleeko Pohjola? -podcast!

Avainsanat:

Muuttuva työ Työkulttuuri

Lue lisää uudesta työstä

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Tee asiakaspalvelusta yrityksesi kruununjalokivi – Ota käyttöön tekoälyvalmis monikanavainen asiakaspalveluratkaisu

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Hiekka-akku on tämän hetken puhuttavin innovaatio – Polar Night Energyllä on kunnianhimoiset kasvutavoitteet

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Mullista yrityksesi asiakaspalvelu tekoälyn voimalla – asiakaspoistuma pienenee, myynti kasvaa ja työntekijäkokemus paranee

Artikkeli
4/2024 DNA Yrityksille

Asiakkaan tukena joka käänteessä – DNA:laiset syttyvät asiakaskohtaamisista ja kokevat työnsä merkitykselliseksi

Miltä näyttää teknologian vuosi 2024?

Uljaan uuden huomisen onnennumero on 14 – nimittäin niin monta nousevaa teknologiatrendiä esitellään DNA:n vuoden 2024 teknologiatrendiraportissa! Lue valppaasti, sillä monet näistä trendeistä tulevat jättämään jälkensä historiaan.

 

Pysy digitalisaation vauhdissa.

Tilaa DNA Yrityksille -uutiskirje sähköpostiisi!

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.