Kasvuhaluinen yritys löytää vipuvartta markkinoinnista ja rahoituksesta

Yrityksen kasvu voi tuntua junnaavan monesta eri syystä. Yleisimpiä ovat rahoituksen puute, haastava kilpailuympäristö ja asiantuntevien työntekijöiden löytämisen vaikeus. Näitä haasteita taklatessa monelle pienyritykselle tulee todennäköisesti ajankohtaiseksi perehtyä erilaisiin rahoitusvaihtoehtoihin ja modernin markkinoinnin keinoihin.

Rahoitus on yrityksen elinehto

Yrityksen rahoitus on elinehto kaikissa oloissa, mutta etenkin kasvua haviteltaessa. Rahoitukseen löytyy monia erilaisia vaihtoehtoja, jotka soveltuvat eri vaiheissa oleville yrityksille. Pankkilaina on monelle yrittäjälle tuttu rahoituksen muoto. Lainarahoituksen lisäksi yritys voi kerätä rahaa sijoituksina omistusta vastaan esimerkiksi bisnesenkeleiltä, osakepohjaisesta joukkorahoituksesta ja pääomasijoittajilta.

Perinteisesti rahoituksen haussa yrittäjä ja potentiaaliset sijoittajat, kuten enkelisijoittajat, ovat tavanneet toisiaan useaan kertaan ennen sijoituspäätöksen tekoa.

Suomen bisnesenkeliverkoston FiBANin toimitusjohtaja Amel Gaily kertoo, että tänä keväänä niin yrittäjät kuin sijoittajat ovat olleet uudenlaisen tilanteen edessä pakon sanelemana. Tänä keväänä onkin nähty jo onnistuneita rahoituskierroksia, jossa kaikki tapaamiset on järjestetty verkkotapaamisina.

”On jo nähtävissä, että poikkeuskevät muuttaa pysyvästi tapoja, jolla yritykset ja sijoittajat löytävät toisensa. Täytyy muistaa, että yhteistyö ei lopu sijoitukseen, vaan sijoittajilla voi olla myös merkittävä rooli yrityksen hallituksessa ja strategiatyössä. Kannattaa miettiä, miten sijoittajien osaamista voi hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla myös etänä”, Gaily sanoo.

Teknologia auttaa myynnissä ja markkinoinnissa

Pelkkä rahoituksen olemassaolo ei tietenkään riitä, vaan yrityksen tulee panostaa liiketoimintansa kasvua tukeviin toimenpiteisiin. Tänä päivänä moni kääntyy kasvumarkkinoinnin puoleen.

Aiemmin myynti ja mahdollisten asiakkaiden kontaktointi on vaatinut yrittäjiltä paljon aikaa. Nyt osan runsaasti aikaa vieneestä myynti- ja markkinointityöstä voi automatisoida.

Avuksi tulee teknologia, joka auttaa keräämään liidejä sekä palvelemaan mahdollisia asiakkaita yksilöllisemmin.

”Uusasiakashankinta on tunnetusti työn ja tuskan takana. Teknologia voi auttaa asiakkaiden hankinnassa ja asiakassuhteiden ylläpidossa, eikä se aina vaadi edes suuria investointeja”, DNA:n yritysliiketoiminnan markkinoinnista vastaava johtaja Elina Mansner sanoo.

Digiakatemia tuo selvyyttä rahoitukseen ja kasvumarkkinointiin

DNA:n maksuton verkkokurssi Yrittäjän Digiakatemia laajentaa tarjontaansa ja julkaisee kaksi uutta juuri kasvumarkkinointiin ja rahoitukseen keskittyvää aihekokonaisuutta.

”Haluamme tarjota hyödyllistä ja konkreettista tietoa suomalaisille yrityksille. Kasvumarkkinointi ja rahoitus ovat nopeasti kehittyneitä aloja, joilla teknologia ja toimintatavat ovat helpottaneet tekemistä moninkertaisesti”, Elina Mansner sanoo.

Yrittäjän Digiakatemian aiemmat opintokokonaisuudet ovat käsitelleet pilvipalveluita, tietoturvaa, laitteita ja sosiaalista mediaa. Ne on otettu hyvin vastaan.

”Yrittäjillä on tunnetusti monta rautaa tulessa. Haluamme, että mahdollisimman moni suomalainen yritys voi tehdä arjestaan mutkattomampaa teknologian avulla”, Elina Mansner sanoo.

Artikkelissa haastateltu Suomen bisnesenkeliverkoston FiBANin toimitusjohtaja Amel Gaily on toinen Yrittäjän Digiakatemian rahoituskokonaisuuden kouluttajista.
 

Tutustu tarkemmin maksuttomaan Yrittäjän Digiakatemiaan.

Avainsanat:

Yrittäjille
 

Lue lisää uudesta työstä

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.