Huterakin digitaalinen tukijalka voi auttaa yrittäjää poikkeustilanteissa

Suomessa on paljon erilaisia kivijalkaliikkeitä ja pienyrityksiä, jotka tähän saakka ovat pärjänneet palvelemalla kasvokkain paikan päällä asioivia asiakkaitaan. Vaikka internetin mahdollisuudet olisivatkin olleet mielessä, ei kaikilla välttämättä ole ollut taitoja tai aikaa opetella uutta.

 

Digitaalinen yhdenvertaisuus mitataan poikkeustilanteissa – olipa kyse sitten yksilöistä tai yrityksistä.

 

DNA ja Suomen Yrittäjäakatemia lanseerasivat vuoden alussa yrittäjien digitaitoja tukemaan maksuttoman, verkossa toimivan Yrittäjän Digiakatemian. Poimimme sieltä muutaman täsmätoimen, joista voi olla iloa etenkin silloin, kun yllättävä käänne kohtaa yritystoimintaa.

Jo näillä vahvistat digitaalista tukijalkaasi:

  1. Perusta edes vaatimaton verkkokauppa. Vaikka liiketoimintasi edellyttäisi kasvokkaista kohtaamista, kuten kampaajalla, hierojalla tai kosmetologilla, kannattaa ainakin laittaa verkkoon tarjolle lahjakortteja tai oheistuotteita. Valmiita alustoja on tarjolla, ja esimerkiksi ajanvarauspalvelu Timma tarjoaa lahjakorttipalvelun yrityksille.
  2. Avaa yrityksellesi tili ainakin sellaiseen somekanavaan, jossa arvelet asiakkaidesi viihtyvän. Kerro asiakkaillesi tilistä ja kutsu tavatessasi heitä seuraamaan. Yllättävissä tilanteissa somekanavat ovat nopea ja vuorovaikutteinen kanava olla yhteydessä asiakkaisiin. Esimerkiksi Facebookissa on paljon ryhmiä, jossa voit mainostaa palveluitasi. Lisäksi pienilläkin panostuksilla somemainontaan voit tavoittaa uusia asiakkaita.
  3. Ota haltuun etäkokoustamisen välineet. Verkosta löytyy useita ilmaisiakin työkaluja, joilla saat pidettyä kokouksia asiakkaiden tai yhteistyökumppaneiden kanssa etäyhteyksin. Jotkut työt ovat sellaisia, joita tehdään läsnä, mutta jotka hankalassa raossa saattaisivat onnistua etänäkin. Silloin digivälineet tulevat tarpeeseen.

Kun tilanne on päällä, ei aikaa uuden opetteluun yleensä ole. Mutta kun sopiva väli aukenee, klikkaa auki Yrittäjän Digiakatemia ja ota digiasioiden perusasiat haltuun!

Avainsanat:

Yrittäjille
 

Lue lisää uudesta työstä

6/2022 Jaana-Liisa Malin

Palveluntarjoaja vai aito kumppani? Yritysten väliset suhteet vaativat työtä, mutta palkitsevat onnistuessaan

Yritysten välinen vuorovaikutus on vahvaa suhdetoimintaa – omine ylä- ja alamäkineen.
Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa.
6/2022 DNA Business

Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa

Kyberrikolliset manipuloivat vastaanottajaa mielellään pelolla.
6/2022 DNA Business

Kuinka helpottaa asiakaspalvelijan arkea, kun viestitulvaan tahtoo hukkua? DNA:n ratkaisu on Genesys

Genesys-pilvipalvelu helpottaa asiakaspalvelijoiden arkea, tehostaa työskentelyä ja helpottaa tasalaatuisen monikanavaisen asiakaspalvelun toteuttamista. Yhteydenottoihin vastaaminen onnistuu yhdessä kanavassa eikä asiakaspalvelu ole enää ohjelmien välillä poukkoilua.
6/2022 DNA Business

Kesällä voi taas keskittyä – mitä kaikkea johtajan tulisi tietää tekkimaailman menosta?

Johtajat ovat taas saaneet paahtaa täysillä koko kevään ja lähestyvä kesäloma lupailee hetken helpotusta.

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.