DNA:n yritysliiketoiminta tarjoaa verkkopalveluiden asennus- ja ylläpitopalveluita myös kotimaan ulkopuolella. Kun IT-infra on luotettavissa käsissä, voi yritys keskittyä oman liiketoimintansa kehittämiseen.
DNA Business toimii kansainvälisten yritysten tietoliikenneratkaisujen palveluntarjoajana hoitaen asennuksia ja ylläpitoa ympäri maailmaa.
Osastopäällikkö Mikko Kannisto kertoo, että DNA:lla on kattava kumppaniverkosto, jonka kautta palveluja voidaan tarjota 180 eri maahan.
”Laiteasennukset ja ylläpito ovat kokonaisratkaisua täydentäviä palveluita, jotka on kehitetty suoraan asiakastarpeesta. Asiakas haluaa keskittyä omaan ydinliiketoimintaansa kumppanin hoitaessa ja kehittäessä IT-infraa”, määrittelee Kannisto.
Palvelukärjellä tuloksiin
Kanniston mukaan DNA:lle on erittäin tärkeää olla asiakkaalle palvelua tarjoava yhtiö, joka ei vain ylläpidä laitteita, vaan myös jatkuvasti kehittää palveluita vastaamaan asiakastarpeisiin.
”Maailmalla tapahtuva asennus ja ylläpito täydentää palvelua luoden siitä ’avaimet käteen’ -mallisen. Palvelupakettina asiakas voi hankkia meiltä esimerkiksi kaikki yhtiön toimipisteet kattavan WLAN-verkon, jonka sitten asennamme asiakkaan tarpeeseen sovittaen. Myös verkon ylläpidosta ja kehittämisestä huolehdimme koko ajan, esimerkiksi juuri nyt laajennamme omaa runkoverkkoamme Amsterdamiin ja Frankfurtiin”, kertoo Kannisto.
Sinivalkoista osaamista maailmalle
Kannisto katsoo, että Suomen tietoliikennemarkkina on yksi maailman kehittyneimmistä: maassa on hyvät ja suhteellisen edulliset tietoliikennepalvelut, ja operaattorien välinen yhteistyö on erittäin pitkälle vietyä. Kansainvälisessä toiminnassa operaattorien välinen yhteistyö perustuu kuitenkin vielä pitkälti henkilökohtaisiin suhteisiin, eikä ole kovin määrämuotoista. Myös kulttuurierot tuovat oman mausteensa esimerkiksi täsmällisyyteen. Tämä luo haasteita kumppaniverkoston hallintaan.
”Toimitusaikoja ja toimitusvarmuuksia tulee seurata erittäin tiukasti, jotta tietää kenen kanssa yhteistyötä kannattaa tehdä”, toteaa Kannisto.
Kun laatu ratkaisee
Partneriverkostossaan DNA korostaa laatua enemmän kuin määrää. Yhtiön mukaan hyvä kumppanuus ja tiivis yhteistyö on parempi tapa tarjota asiakkaille laadukkaat palvelut kuin perinteinen alihankintamalli.
"Vahvin markkina-alueemme on Itämeren alue, jossa haluamme olla suomalaisten asiakkaiden ykkösvaihtoehto. Tästä syystä satsaamme Itämeren alueen kumppanuuksiin erittäin paljon. Määrällisesti niitä onkin muita alueita enemmän, niin asennus- kuin verkkopuolellakin."
Muilla alueilla DNA pyrkii siihen, että sillä on jokaiselle mantereelle vähintään kaksi toimittajaa, joiden kanssa neuvotella asiakastarpeista. Asennuskumppanina käytetään pääsääntöisesti markkinoiden suurimpia kansainvälisiä toimijoita.
”Tämä mahdollistaa sujuvat integroitujen sähköisten rajapintojen kautta toimivat toimitus- ja ylläpitoprosessit, joilla varmistetaan asiakasratkaisun laatu.”
Keski-Eurooppa haltuun
Tällä hetkellä DNA laajentaa omaa runkoverkkoaan Amsterdamiin ja Frankfurtiin. ”Tavoitteena on saada verkko valmiiksi kesän 2016 aikana”, kertoo Kannisto.
”Investointi mahdollistaa esimerkiksi tukkuliiketoiminnallemme läsnäolon Keski-Euroopassa, jolloin voimme tarvittaessa tehdä verkkojen yhteenliittämiset (NNI) Tukholman lisäksi myös Amsterdamissa tai Frankfurtissa. Se takaa myös asiakkaillemme joustavat ja helpot liityntäpisteet pilvipalveluihin.”