City Bike Finland - Helsingin kaupunkipyörät keräävät kiitosta

Helsingin uudet kaupunkipyörät saavat käyttäjiltään erinomaista palautetta.
Kiitosta keräävän palvelun tietoliikenneyhteyksistä vastaa DNA.

Helsingin kantakaupungissa otettiin vapun jälkeen käyttöön uusi kaupunkipyöräpalvelu, joka on osoittanut toimivuutensa.

”Kaupunkipyöristä on tullut lähes pelkästään positiivista palautetta. Järjestelmän keskeisiä etuja on, että palvelu sopii monenlaisille käyttäjille”, City Bike Finlandin Service Manager Juha Pitkänen sanoo.

Pitkäsen mukaan helsinkiläiset ja keskustaan tulevat lähikuntalaiset käyttävät pyöriä työ- ja vapaa-ajan matkoihin. Myös matkailijat ovat löytäneet palvelun.

Kaupunkipyöristä vastaavat Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL ja Helsingin seudun liikenne HSL. Käytännön operointi on annettu tarjouskilpailun perusteella kansainväliselle City Bike Finland -konsortiolle. Sen pääosakkaat ovat espanjalainen joukkoliikenneoperaattori Moventia ja ranskalainen pyörävalmistaja Smoove.

Etusijalla käytön helppous

Palvelussa on kiinnitetty paljon huomiota kaupunkipyörien käytön helppouteen.
Hinnoittelu on rakennettu niin, että pyörillä ajettaisiin suhteellisen lyhyitä aikoja pyöräasemalta toiselle. Se takaa pyörien hyvän saatavuuden.

Tänä kesänä Helsingin kantakaupungissa on 500 kaupunkipyörää ja 50 pyöräasemaa. Ensi vuonna pyörien ja asemien määrä kolminkertaistuu. Samalla toiminta-alue laajenee.
”Pyöräasemat ovat siellä, missä ihmiset liikkuvat. Erityisen suosittuja ovat olleet metroasemien pyöräasemat.”

DNA vastaa tietoliikenneyhteyksistä

DNA Business tarjoaa City Bike Finlandille henkilökunnan matkapuhelimet ja -liittymät sekä toimipisteen yritysinternet-liittymän. Pyöräasemat ovat yhteydessä keskusjärjestelmään DNA:n verkon kautta.

”Tiedämme reaaliaikaisesti, kuinka monta pyörää kullakin asemalla on. Saamme myös tärkeää tietoa pyörien käytöstä. Tämä auttaa suunnittelemaan ja mitoittamaan palvelun todellisen käytön mukaan.”

Lisäksi pyöräjärjestelmä on integroitu HSL:n reittiopaspalveluun, jossa kaupunkipyörät voi valita osaksi matkan reititystä.

Avainsanat:

Referenssi Verkko Yhteydet Mobiili M2M
 

Lue lisää uudesta työstä

6/2022 Jaana-Liisa Malin

Palveluntarjoaja vai aito kumppani? Yritysten väliset suhteet vaativat työtä, mutta palkitsevat onnistuessaan

Yritysten välinen vuorovaikutus on vahvaa suhdetoimintaa – omine ylä- ja alamäkineen.
Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa.
6/2022 DNA Business

Kalastelu ja heikot kotipalomuurit nakertavat nyt tietoturvaa

Kyberrikolliset manipuloivat vastaanottajaa mielellään pelolla.
6/2022 DNA Business

Kuinka helpottaa asiakaspalvelijan arkea, kun viestitulvaan tahtoo hukkua? DNA:n ratkaisu on Genesys

Genesys-pilvipalvelu helpottaa asiakaspalvelijoiden arkea, tehostaa työskentelyä ja helpottaa tasalaatuisen monikanavaisen asiakaspalvelun toteuttamista. Yhteydenottoihin vastaaminen onnistuu yhdessä kanavassa eikä asiakaspalvelu ole enää ohjelmien välillä poukkoilua.
6/2022 DNA Business

Kesällä voi taas keskittyä – mitä kaikkea johtajan tulisi tietää tekkimaailman menosta?

Johtajat ovat taas saaneet paahtaa täysillä koko kevään ja lähestyvä kesäloma lupailee hetken helpotusta.

Hyödynnetäänkö teillä jo uuden työn mahdollisuuksia? Ota yhteyttä – katsotaan yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellesi.