DNA Vaihdepalvelun käyttöönotto

Asiakkaan toimenpiteet käyttöönoton eri vaiheissa

Tältä sivulta löydät pääkäyttäjän, välittäjän, käyttäjän ohjeet siitä, mitä kannattaa huomioida DNA Vaihdepalvelun käyttöönotossa. Jaathan tietoa käyttöönotosta myös kaikille vaihdepalvelua käyttäville henkilöille riittävän ajoissa, jotta kaikki avainkäyttäjät ehtivät tutustua asiakasohjeisiin ja osallistua mahdollisiin koulutuksiin.

Pääkäyttäjä

Palvelun toteutus alkaa asiakkaan tarpeiden kartoituksesta ja palvelu suunnitellaan yhdessä asiakkaan DNA-yhteyshenkilön ja DNA:n asiantuntijan kanssa. Suunnitelma dokumentoidaan sekä aikataulutetaan ja käyttöönotot tehdään sovittuna ajankohtana. 

DNA Vaihdepalveluun liitettävien liittymien tiedot
  • DNA Vaihdepalveluun liitettävien liittymien tiedot kootaan DNA tiedonkeruulomakkeelle. DNA Yrityspalvelujen yhteyshenkilö opastaa lomakkeen täytön. Valmistaudu tietojen kokoamiseen hankkimalla nykyisen operaattorin listauksen yrityksenne mobiililiittymistä, niiden käyttäjistä ja liittymiin liitetyistä lisäpalveluista.
  • Mikäli yrityksellenne tulee DNA Vaihdepalveluun päänumeroita ja/tai ryhmänumeroita, on hyvä selvittää numerotietojen lisäksi aukioloajat ja mahdolliset palvelussa olevat tiedotteet sekä välittäjien ja ryhmien jäsenten liittymien numerot ja heidän sähköpostiosoitteensa.
     
Käyttöönottoon valmistautuminen ja siitä tiedottaminen
  • Jaa DNA:n toimittamat SIM-kortit käyttäjille hyvissä ajoin ennen käyttöönottoa.
  • Tiedota oman organisaation sisällä mahdollisesta liittymien siirtymisestä  DNA:lle ja DNA Vaihdepalvelun käyttöönottoaikataulusta. Jos numerot ovat toisella operaattorilla, käyttäjät tulevat saamaan tarkan omaa liittymää koskevan numeronsiirtoajan tekstiviestillä viimeistään noin viikkoa ennen ajankohtaa.
  • Kirjautumisessa DNA Vaihdepalveluun sekä asiakasohjesivustolle käyttäjätunnuksena on sähköpostiosoite. Kirjautuminen on mahdollista vasta, kun mobiililiittymäsi on liitetty käyttöönotossa DNA Vaihdepalveluun. Katso ohje salasanan luomiseen ja sisäänkirjautumiseen.
  • Toimita välittäjille ja mahdollisesti käyttäjille tieto käyttäjätunnuksista sekä linkki DNA Vaihdepalveluun (vaihde.dna.fi) ja asiakasohjesivustolle (dna.fi/yrityksille/asiakasohje/mobiili).
  • Huolehdi välittäjän, yritystason ja ryhmän pääkäyttäjien tiedottamisesta asiakasohjesivustosta ja mahdollisista koulutuksista. Asiakasohjesivuston kirjautumisen takana olevat ohjeet saa näkyviin vasta, kun liittymä on liitetty DNA Vaihdepalveluun. 
Käyttöönoton seuraaminen
  • Seuraa käyttöönoton edistymistä yrityksessänne DNA Yrityspalvelujen yhteyshenkilön kanssa sopimallanne tavalla. 
  • Toimi yrityksenne sisäisenä yhteyshenkilönä mahdollisissa käyttäjiä koskevissa ongelmatapauksissa. 
  • Ilmoita mahdollisista käyttöönoton aikaisista ongelmista DNA Yrityspalvelujen yhteyshenkilölle.
     

Välittäjä

DNA Vaihdepalvelun välittäjän työtila on tarkoitettu yrityksen omalle puhelinvälittäjälle. Työtilan avulla välittäjä voi mm. käsitellä puheluita sekä selata ja muokata vaihteessa olevien käyttäjien tilatietoja. Välittäjän työtila löytyy käyttöliittymän vasemmasta yläkulmasta, ja se näkyy välittäjälle vain, jos palvelu on tilattu.

Käyttöönoton yhteydessä välittäjältä vaaditaan seuraavia toimenpiteitä
  • Suosittelemme tutustumaan välittäjän työtilaan etukäteen. Osallistuthan mahdolliseen välittäjäkoulutukseen sekä tutustut tämän ohjesivuston välittäjälle tarkoitettuihin ohjeisiin, kun saat kirjautumisoikeudet. Kirjautuminen on mahdollista vasta, kun mobiililiittymäsi on liitetty vaihdepalveluun.
  • Välittäjän tulee olla kirjautuneena käyttöliittymään vaihde.dna.fi, jotta hän voi vastaanottaa ja välittää puheluita vaihdepalvelun työtilassa. 
  • Ennen DNA Vaihdepalvelun käyttöliittymään kirjautumista välittäjän tulee luoda itselleen salasana klikkaamalla "Olen unohtanut salasanani" -linkkiä. Käyttäjätunnus on sähköpostiosoite, esim. etunimi.sukunimi@yritys.fi.
  • Salasanan voi luoda vasta sen jälkeen, kun välittäjän mobiililiittymä on liitetty DNA Vaihdepalveluun. Katso ohje salasanan luomiseen ja sisäänkirjautumiseen.
DNA Vaihdepalvelun hakemistoon voi tallentaa hakusanoja, jotka täytyy määritellä ja tallentaa

DNA Vaihdepalvelun hakemisto toimii välittäjän puhelinluettelona. Hakemistossa on kaikki yrityksen DNA Vaihdepalveluun liitetyt numerot ja käyttäjät. Lisäksi Puhelinluettelo sisältää seuraavat välityksen hakukriteereinä toimivat lisätietokentät esim. Titteli ja Osasto. Pääkäyttäjä voi lisätä ja nimetä uusia lisätietosarakkeita. Välittäjä voi lisätä luetteloon uusia palvelun ulkopuolisia yhteystietoja.

Ainoastaan pääkäyttäjä voi päivittää lisätiedot käyttäjille sekä lisätä ulkoiset puhelinnumerot heti käyttöönoton jälkeen. Mikäli liittymämäärä on suuri ja päivitettäviä tietoja on paljon, voi yrityksenne DNA yhteyshenkilö sopia massapäivityksestä DNA:n kanssa.
 

Matkapuhelimiin liittyvät toimenpiteet, jos palvelut siirtyvät DNA:lle toiselta operaattorilta

Käyttöönotto ja SIM-kortin vaihto

Käyttäjän tulee vaihtaa hänelle etukäteen jaettu DNA SIM -kortti puhelimeen sovittuna ajankohtana. Käyttäjät saavat tarkan siirtoajan puhelimeensa tekstiviestillä viimeistään noin viikkoa ennen käyttöönottoa.

Kun vanha liittymäkortti lakkaa toimimasta, vaihda uusi DNA SIM-kortti. Sammuta puhelin toimenpiteen ajaksi.

Uusi SIM –kortti kysyy ensimmäisenä PIN–koodia. Uuden DNA korttisi PIN-koodi on 1234. Mikäli puhelin ei löydä heti verkkoa, odota muutama minuutti ja totea tilanne. Jos puhelin ei ole edelleenkään löytänyt verkkoa, sulje puhelin ja kokeile uudestaan muutaman minuutin kuluttua tai ota yhteys yrityksesi yhteyshenkilöön. Käyttöönoton jälkeen on lisäksi suositeltavaa vaihtaa PIN-koodi. Ohje löytyy puhelimesi käyttöohjeesta.

Puhelinluettelon kopiointi käyttöönoton yhteydessä

Miltei kaikissa matkapuhelimissa tallennetut numerot sijaitsevat puhelimen muistissa tai ne on tallennettu pilvipalveluun, eivätkä ne tällöin katoa SIM-kortin vaihdon yhteydessä. Jos huomaat kuitenkin numeroiden kadonneen vaihdon jälkeen, ne ovat edelleen tallessa vanhalla SIM-kortilla. Tällöin vaihda vanha SIM-kortti takaisin puhelimeen ja kopioi sillä olevat numerotiedot puhelimen muistiin. Ohje löytyy puhelimesi käyttöohjeesta. Älä hävitä vanhaa SIM-korttia ennen kuin olet varmistunut, että tarvittavat yhteystiedot löytyvät puhelimesta SIM-kortinvaihdon jälkeen.

Asetukset puhelimeen käyttöönoton yhteydessä

Mikäli sinulla on älypuhelin, asetukset löytyvät jo puhelimestasi automaattisesti. Jos sinulla ei ole älypuhelinta, tallenna asetukset puhelimeesi, kun saat asetukset sisältävän tekstiviestin. DNA-liittymään toimitetaan asetukset aina kun vaihdetaan puhelinta tai otetaan uusi liittymä käyttöön. 

Mobiilivarmenne

Mikäli yrityksen liittymiin on aktivoitu Mobiilivarmenne ja haluat ottaa sen nyt käyttöön, palvelun rekisteröinti tulee tehdä liittymän päivityksen jälkeen osoitteessa dna.fi/mobiilivarmenne. Rekisteröinti vaatii tunnistautumisen pankkitunnuksilla.

Käyttäjä

Tarkemmat ohjeet alla oleviin saat yrityksesi yhteyshenkilöltä tai kirjautumisen jälkeen tältä sivustolta kohdasta Käyttäjän ohjeet. Kirjautuminen on mahdollista vasta, kun mobiililiittymäsi on liitetty Vaihdepalveluun.

Sisäänkirjautuminen ja liittymän hallinta
  • Käyttäjälle voidaan tyypillisesti mahdollistaa oikeus hallita oman vaihdepalveluun liitetyn puheliittymän asetuksia, kuten vastaaja-, lomavastaaja- ja soitonsiirtoasetuksia DNA Vaihdepalvelu -käyttöliittymän kautta.
  • DNA Vaihdepalveluun kirjaudutaan osoitteessa vaihde.dna.fi, jossa ensimmäisellä sisäänkirjautumiskerralla luodaan salasana kohdasta ”Olen unohtanut salasanani". Käyttäjätunnus on sähköpostiosoite, esim. etunimi.sukunimi@yritys.fi.
  • Salasanan voi luoda vasta sen jälkeen, kun käyttäjän mobiililiittymä on liitetty DNA Vaihdepalveluun. Katso ohje salasanan luomiseen ja sisäänkirjautumiseen.
Vastaajapalvelu

Vastaajapalvelun käyttö ja vastaajan numero muuttuvat. DNA Vaihdepalvelun vastaajassa on oletusarvoisesti päällä vakiotervehdys, joka kertoo soittajalle mihin puhelinnumeroon hän on soittanut. Puhelu ohjautuu vastaajaan, kun et vastaa 35 sekunnin kuluessa tai matkapuhelimesi ei ole verkossa.

Kun sinulle jätetään vastaajaan viesti, saat siitä ilmoituksen tekstiviestillä. Tekstiviestissä kerrotaan vastaajapalvelun numero, joka on 044 044 9999. Voit soittaa omasta puhelimestasi vastaajan numeroon kuunnellaksesi viestin.

Mikäli haluat muuttaa vastaajan tervehdysviestiä, voit tehdä sen soittamalla numeroon 044 044 9999 ja toimimalla kuulemasi ohjeen mukaisesti.

Koputuspalvelu

Mikäli sinulla on ollut jo DNA:n yritysliittymä, mutta ei ole ollut koputuspalvelua aikaisemmin, voit aktivoida sen muutoksen jälkeen. 


Mikäli liittymäsi siirtyy toiselta operaattorilta, koputuspalvelu tulee aktivoida liittymän aktivoitumisen jälkeen.

Koputuspalvelun hallinta tapahtuu matkapuhelimen puheluasetuksista tai näillä koodeilla:

  • Tilan tarkistaminen: näppäile puhelimessa *#43# ja paina vihreää luuria
  • Päälle: näppäile puhelimessa *43# ja paina vihreää luuria
  • Pois päältä: näppäile puhelimessa #43# ja paina vihreää luuria
Soitonsiirrot

DNA Vaihdepalveluun siirtyessä olemassa olevat soitonsiirrot poistuvat käytöstä ja ne on aktivoitava uudelleen, mikäli niitä on ollut käytössä. Soitonsiirrot suositellaan tehtäväksi DNA Vaihdepalvelusta.

DNA Call -mobiilisovellus

Älypuhelimiin (iOS, Android) on ladattavissa DNA Call -mobiilisovellus, jonka avulla käyttäjä voi mm. selata sisäistä puhelinluetteloa sekä siirtää käynnissä oleva puhelu toiselle käyttäjälle. 

Kirjaudu ohjeisiin

Löydät DNA Vaihdepalvelun käyttöohjeet kirjautumisen jälkeen tältä ohjesivustolta pääkäyttäjä-, välittäjä- ja käyttäjä-välilehdiltä. 

Kirjautuminen on mahdollista vasta, kun mobiililiittymäsi on liitetty vaihdepalveluun. Käyttäjätunnus on sama sähköpostiosoite, jolla pääset kirjautumaan myös DNA Vaihdepalveluun ja YritysDNA-itsepalveluun.