Kysymykset ja vastaukset koronatilanteesta DNA:n yritysasiakkaille
Koronavirustilanteen nopea eteneminen on herättänyt kysymyksiä muun muassa DNA:n verkkojen kapasiteettiin ja palveluiden tuotantovarmuuteen liittyen. Olemme keränneet alle yleisimpiä yritysasiakkaita kiinnostavia kysymyksiä vastauksineen, ja päivitämme tietoja tilanteen edetessä. Pidämme huolta, että toimintakykymme, viestiverkkomme ja palvelumme säilyvät myös näinä poikkeuksellisina aikoina.
Miten DNA:n verkkojen operointi-, ylläpito- ja huoltovarmuudesta on huolehdittu?
Turvaamme liiketoimintamme jatkuvuuden erillisellä varautumissuunnitelmalla. Verkkojen hallintaa ja valvontaa on hajautettu fyysisesti eri sijainteihin, jotta toimintavarmuus voidaan taata epidemiatilanteen pahentuessakin. Operoinnin työntekijöitä on ohjeistettu tekemään etätöitä, jotta he eivät sairastuta toisiaan. Verkon hallinta, ylläpito ja operointi voidaan toteuttaa pääosin etäyhteyden avulla. Nähtävissä ei ole vaikutuksia jatkuvien palveluiden tuotantoon. DNA:lla on myös varmistettu, että varaosia verkkoelementtien huoltamiseksi riittää ja on varastossa useammaksi kuukaudeksi.
Miten hallituksen ohjeistukset ja valmiuslaki vaikuttavat DNA:n toimintaan?
Olemme yhteiskunnallisesti merkittävä toimija, ja osallistumme omalla toiminnallamme koronaviruksen leviämisen hidastamiseen ja yhteiskunnan toimintakyvyn säilyttämiseen hallituksen ja THL:n linjausten mukaisesti. Pidämme huolta siitä, että toimintakykymme, viestiverkkomme ja palvelumme säilyvät myös näinä poikkeuksellisina aikoina. Huolehdimme palvelujemme toimivuudesta jatkuvasti, eikä esimerkiksi liikenteen priorisoinnille verkossa ole nyt tarvetta. DNA:n verkkokapasiteetti riittää hyvin asiakkaittemme kasvaviin tarpeisiin.
Kestävätkö DNA:n verkot koronavirustilanteesta kasvaneen liikenteen?
Kestävät. Tavallisesti dataa käytetään eniten iltaisin, noin kello 20–22 välillä. Nyt nähty kasvu datamäärissä on osunut muihin aikoihin, eli tasaisemmin pitkin päivää. DNA:n verkkoon on varattu runsaasti kapasiteettia, sillä kestävyyden mitoitukset tehdään aina kovimman ruuhkapiikin mukaan. DNA:n verkoissa on jo aiemmin varauduttu lähivuosien ennustettuun datamäärien kasvuun, joten nyt lisääntyvä käyttö ei tule aiheuttamaan ylikuormitusta.
Miten DNA on varmistanut ja varmistaa, ettei datakapasiteetti ylity?
Teemme tätä koko ajan ja se on meille normaalia verkon kapasiteetin seurantaa. Verkkoliikenne kasvaa Suomessa normaalistikin niin merkittävästi koko ajan, että teemme laajennuksia sen kasvuennusteen pohjalta ja jopa sen yli. Investoimme vuosittain miljoonia euroja verkon kuuluvuuden ja kapasiteetin parantamiseen. Tätä työtä jatketaan myös kriisiaikana ja eteen tulevia pullonkauloja korjataan mahdollisimman tehokkaasti.
Miten toimia, jos laskutuksessa on tarve erityisjärjestelyille tämänhetkisessä poikkeustilanteessa?
Mikäli tällainen tilanne sattuu kohdalle, on hyvä ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Pyrimme aina tapauskohtaisesti hakemaan sellaisen ratkaisun, joka on kaikkien osapuolten kannalta toimiva.
Miten voitte auttaa siinä, että saamme henkilöstöllemme tietoturvalliset etäyhteydet?
Kaikissa yrityksissä ei ole varauduttu näin runsaaseen etätöiden tekoon, eikä tietoturvallisia VPN-yhteyksiä välttämättä ole mitoitettu riittävän suurelle joukolle. Myös internetyhteyksien ja palomuurin kapasiteetti voi olla syytä tarkistaa. Voit tutustua tärkeimpiin etätyöpalveluihimme ja vinkkeihimme tällä sivustolla.
Palveleeko DNA:n yritysasiakaspalvelu normaalisti myös poikkeustilanteessa?
Asiakaspalvelussamme on ruuhkaa koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi ja siksi vastausaikamme on normaalia pidempi. Pyrimme toki vastaamaan yhteydenottoihin mahdollisimman pian. Olemme minimoineet riskin sairasloma-aallosta omassa organisaatiossamme siten, että nyt jo lähes koko asiakaspalveluhenkilöstömme työskentelee etänä. Näin ehkäisemme äkillisen palvelutason putoamisen myös jatkossa. Yritysasiakkaat voivat hoitaa asiointia sähköisesti myös itsepalvelussa.