Laitehankinta seniorin silmin – tuliko tehtyä sopivat kaupat?

Edustin DNA:ta Enterin vapaaehtoisten koulutuksessa täällä DNA Talolla syyskuun alussa. Enter on tietotekniikasta kiinnostuneiden eläkeläisten yhdistys, joka opastaa ikäihmisiä netin käytön saloihin vapaaehtoistensa avulla. Koulutuksessa keskusteltiin muun muassa mobiiliverkosta laitteineen ja palveluineen. Lisäksi puhuimme kiinteän verkon laajakaistayhteyksistä.

Aiemmin tänä keväänä DNA osallistui Vanhus- ja lähimmäispalveluliitto Vallin keskustelutilaisuuteen, jossa esiteltiin tutkimustuloksia ikäihmisten suhtautumisesta operaattoreihin ja niiden palveluihin. Tutkimustuloksissa nousi vahvasti esiin ylimyyminen ja ikäihmisten tarpeista poikkeavien palveluiden tarjoaminen. Myös Enter oli mukana laatimassa tutkimusta ja kiinnostui mahdollisuudesta tulla DNA Talolle koulutukseen.

Enterin vapaaehtoisten koulutus venyi yliajalle vilkkaan ja hyvän keskustelun myötä. Keskustelut sivusivat lähes aina nettiyhteyden tai laitteiden riittävyyttä.

Kysymystä siitä, miksi samalla koneella toinen nettisivu avautuu paremmin, kuin toinen, tulee harvoin mietittyä kuluttajan silmin. Siihen eivät voi vaikuttaa kuluttajat eivätkä operaattoritkaan, sillä kyse on nettisivun sivustorakenteesta ja siitä, että toisella sivustolla saattaa olla esimerkiksi raskaammat taustaprosessit bannerimainonnan vuoksi, kuin toisella.

Enterin vapaaehtoiset pohtivat myös sitä, miksi pelkkä googlettaminen ja sähköposti toimivat toisinaan pätkien. Nettiyhteyteen vaikuttaa aina kulloinenkin kuormitus, ei esimerkiksi kuukaudessa käytetyt keskiarvotunnit. Kävimme myös yhdessä keskustelua siitä, mitä Googlesta haetaan ja millaisille sivustoille sen kautta päädytään. Katsotaanko liikkuvaa kuvaa vai ladataanko isoja valokuvatiedostoja sähköpostin kautta? Kuinka monta laitetta on samanaikaisesti käytössä ja mitä toimintoja niillä hyödynnetään samaan aikaan? Päivitetäänkö puhelin wifin yli samalla, kun katsellaan elokuvaa netistä?

Osa pohti myös sitä, miksi kaikki älypuhelimen toiminnot eivät aina toimi. Puhelimiin on saatavilla paljon sovelluksia, jotka ovat todella hyvä apu ja tuki myös ikäihmisten arjessa. On tärkeää muistaa, että vaikka kyseessä on puhelimelle ladattu toiminnallisuus, kyse ei ole puhelimen omista ominaisuuksista. Sovellukset vaativat laitteelta ja nettiyhteydeltä enemmän. Sovelluksia ei saa ladattua laitteille ilman riittävää muistitilaa. Ja jos puhelimen muistitila on täynnä, saattaa puhelin toimia todella kovan kuormituksen alaisena, jolloin tuntuu, että nettiyhteys pätkisi.

Keskustelimme paljon myös nettiyhteyden ja laitteen hankinnasta. Mitä, miksi, mistä ja millainen laite tai yhteys olisi paras ja sopivin? Vaikka kartoitamme aina asiakkaan todellisen tarpeen, ei kommunikointi välttämättä aina kohtaa asiakkaan kanssa. Joskus saattaa olla vaikea perustella älylaitteen ja netin ensiostajalle todellista tarvetta, joka uuden laitteen kautta avautuu. Tällöin saattaa syntyä vaikutelma ylimyynnistä, joka ostopäätöksen jälkeen voikin osoittautua myös alimyynniksi.

Myynnillisissä kohtaamisissa pitäisi löytää kultainen keskitie yli- tai alimyynnin sijaan. Työskentelemme päivittäin asiakasrajapintamme kouluttamiseksi, jotta pystymme tunnistamaan asiakkaan tarpeen myyntitilanteessa yhä paremmin.

On hyvä muistaa, että ilman kysymistä ja asiakkaan tarpeiden kartoittamista emme voisi auttaa asiakasta yhtä hyvin laitteen ja yhteyden hankinnassa. Teemme kaikkemme, että asiakas saa hyvän ja kestävän palvelukokonaisuuden asioidessaan myymälöissämme ja puhelinpalvelumme kanssa – ilman yli- tai alimyymistä. Vain asiakkaalla ja hänen todellisella tarpeellaan on väliä. Ja ammattilaisina meidän tehtävämme on tarjota sellaista ratkaisua, joka parhaiten vastaa asiakkaan tarpeisiin.

 ENTER ry on yhdistys eläkkeelle siirtyneille ja siirtyville ihmisille, joita tietotekniikka kiinnostaa tai askarruttaa.

Avainsanat:

palvelut yhteiskunta Blogi